fredag den 13. juni 2014

MADPLAN UGE 25.

- Grøntsuppe. Min afhænger af, hvilke grøntsager og urter jeg har lyst til og hvad jeg har ved hånden eller falder over i butikken. Det hele vaskes, men skrælles ikke, og skæres i mindre men grove stykker og koger i vand/bouillon, krydderurter, løg, hvidløg og krydderier efter smag og lyst. Det hele blendes og gøres evt tyndere eller tykkere/fyldigere/cremer med fløde.

-Tartiflette med en enkel tomat/løg/basilikum salat til. En Tartiflette er originalt med bacon. Min er med champignon og lidt krydderurter fra haven.
Retten er faktisk en fransk vinterret, men kan sagtens spille op i dansk sommer.

- Indisk Palak Paneer, som er flødestuvet spinat med koriander og hvad du ellers føler for. Den bør ikke være egentlig krydret eller stærk, men let og cremer. I retten ligger Paneer som kan købes i indiske butikker eller let laves selv. Alternativt kan en ikke for salt feta bruges. Tofu kunne også anvendes hvis du ikke ønsker ost.

- Kold tomatsuppe med efterfølgende grøntsagstærte med laks og smuldret feta. Så er det sommer.

-Mors hjemmerørte fiskefrikadeller med remoulade.ovnstegte kartoffelbåde og humus.

- Koldskål på kokosmælk med jordbær og bananer i. I stedet for de glutenholdige kammerjunkere, topper jeg med min egen chruncy müsli af rugflager, græskarkerner, mandler og kokosflager, som bages i ovnen drysset med kokosolie og lidt kanel. Koldskålen kan findes på Madbandittens blog.
Er man til den gode gamle koldskål, tager man bare den, men prøv lige min müsli.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar