tirsdag den 2. juni 2015

Kender du Patricia Harman ?

Det gør jeg nu. Jeg fik først bogen FRA HJERTET i gave og blev hurtigt fanget ind i den selvbiografiske fortælling. Patricia fortæller om sit liv i hippie tiden, som hippie og med hippier. Hun starter med, at tage imod babyer ved hjemmefødsler og ender som uddannet jordemoder, med et bankende hjerte for især hjemmefødsler. Hun tager læseren med vidt omkring i alle kroge af sit liv, sine tanker og overvejelser og holdninger til livet og samfundet. En varm og spændende kvinde og forfatter i samme krop.
Jeg lod mig straks føre videre i Harmans univers, til hendes roman JORDEMODEREN FRA HOPE RIVER, hvor man følger jordemoderen Patience Murphy. Vi springer ind i et børskrakket USA i 1929 og mærker følerne af den fattigdom som rammer nåde højt og lavt.
Jordemoderen er på flugt fra fortiden og tager hele tiden valg, som aldrig er af de nemmeste slags eller uden eventuelle livsfarlige konsekvenser. Ku Klux Klan huserer i området og i datidens USA var det ikke ufarligt, at leve sammen med en sort kvinde som ligeværdigt menneske i sit hus og præsentere samme sorte kvinde som sin jævnbyrdige assistent. 
Begge bøger fangede mig fra starten. De er uafhængige, men hører på en eller anden måde så fint sammen, at det ville være en skam, ikke at læse dem i nævnte rækkefølge.
Rigtig god læselyst.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar