torsdag den 8. december 2016

Gamle dåser og lækre sager.

Så er der julebag i lange baner. Huset dufter af vanilje, kanel og andre krydderier. De gamle kagedåser er linet op og proppet med julens gode gamle kendinge. 
Manden og jeg tager hvert år en hel dag ud af kalenderen, dedikeret til julebagning. Syv slags småkager blev det til i år, og den slags tager tid. Vi har brugt nogle år på, at pejle os frem til hvilke kager som fungerer bedst i vores familie og vennekreds. Nye er kommet til, gamle er luget fra, men de sidste år har vi holdt os til de samme. Dog har de fleste fået nye navne. Alt hvad der starte med mormor er naturligvis erstattet med farmor. Her i huset frugter vi hverken mormor eller morfar og kommer aldrig til det. Den slags var vores gener ikke gearet til. Tilgengæld har vi hele leverance muligheder inden for farmor og farfar kategorien og det bærer julebaget præg af. 



Hjemmet er pyntet, kager er bagt. Senere kommer et juletræ og en juleaften, men ellers kommer du ikke til at se flere fine køkkenskriver billeder fra mig. Syltning, julesnaps og sylte er ikke noget jeg gør det i. Ingen julefrokost hverken før eller efter julen. Men jo, vi juler skam på livet løs, bare ikke i køkkenet. Vores mad er hverken federe eller fyldt med mere sukker end den ellers er, hvilket vil sige ikke voldsomt. Jeg drikke ikke mere alkohol i julen end jeg gør resten af året. For mig er julen nok lidt mere et spørgsmål om, at finde huller til ro, fordybelse og nydelse af det som er, end om at skabe endnu mere stress og uro. Sådan virker det for mig. For andre er det helt anderledes. Fred med det. Julen kan have mange udtryk og ansigter. Hver sin jul og glæde. Den forskel bliver til krig nogle steder og det er set med mine øjne en skam, for faktisk kan man lære ret meget af hinandens forskelligheder. Hvis vi vil og tør. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar